BİLDİRGE || Gemma MALLEY ~ Yorum

16 Mar 2013


 

BİLDİRGE || Gemma MALLEY


Öncelikle şunu belirtmek istiyorum ki, kitap 3. baskısını yaptığı hâlde benim kitaptan yeni haberim olmasından çok utanıyorum. Bu kadar okuyan birisi olarak bu kitabı nasıl gözden kaçırdığımı hâlâ çözebilmiş değilim. Bundan büyük bir üzüntü duymamda cabası. Zira kitap gerçekten çok güzel. Keşke daha erken okumak nasip olsaydı. Yine de geç olsun da güç olmasın diyorum. :D

 Normalde bu Ütopya/Bilim Kurgu tarzı kitapları hiç sevmem.Okuyamıyorum. Ya da denediklerimi okuyamamışım.Zira bu kitabın akıcılığı , konusunun etkileyiciliğini düşünürsek daha önce okuduklarımda ya kitaptan ya benden kaybedilen bi'şeyler varmış belli ki.

Gelelim yorumuma;

"Benim adım Anna.
Benim adım Anna ve burada olmamalıydı. Var olmamalıydı. 
Ama varım."



Kitabımız 2140 yılının ileri teknolojisiyle gelişen ve çığır açan dünyamızı anlatıyor. 2140 yılında insanlar için artık imkansız diye birşey kalmamıştır. Tabi bunun da belirli kurallar ve sınırlar olmalı değil mi ? İşte "Bildirge" bu sınırları belirten ve altını çizen bir anlaşma..Hükümetin Bildirge sistemini ortaya çıkarması insaların çoğalmasını kısıtlamak için oluşturulan bir sistem ve bu sistemin en basit kuraıl da; Çocuk sahibi olmazsan, sonsuza kadar yaşayabilirsin.

İnsanlar, ölümsüzlük ilacından alıp ölümsüz olarak yaşlanmalarını engellemek adına çocuk sahibi olmaktan vazgeçiyor ve Bildirge'yi bunu kabul ettiklerine dair imzalıyorlar. Tabi bunu yaptıklarında aklınıza; "Hiç çocuk sahibi olmadan nasıl yaşanıyor?" sorusu gelebilir..
Ama Hükümet bunu da düşünmüş. Bildirge'nin yanında birde ona zıt bir anlaşma var. Vazgeçiş! Eğer bir çocuk sahibi olmak istiyorsanız, çocuk sahibi olmayı ölümsüzlüğe tercih ediyorsanız Vazgeçiş'i imzalıyor ve bir çocuk sahibi olabiliyorsunuz.

Buradan bakınca herşey basit gibi görünüyor değil mi? Ama aslında hiçbir şey göründüğü kadar basit değil.Bildirge ve Vazgeçiş'i imzalamakla herşey bitmiyor. Bilakis, yeni başlıyor.

Anna, yani "Artık" Anna kitabımızın baş karakteri ve Bildirge'ye uymayan bir ailenin çocuğu.Bildirge'ye uymayıp çocuk sahibi olanların çocuklarına; Artık deniliyor. Ve Artıklar için hayat hiç de beklenildiği kadar mütevazı davranmıyor. Eğer bir Artık'sanız, aslında yaşamaya hakkı olmayan bir yaratıksınızdır.Eğer aileniz Vazgeçiş'e uyup sizi YASAL birisi olarak dünyaya getirmediyse sizin bu dünyada  yeriniz olmamalı.. Yasal insanların haklarına ortak olmamalısınız...Siz bu dünya için sadece bir fazlalıksınız..

Kitabımızda Artık Merkezi adı altında bir birimle ülkedeki yasal olmayan çocukları toplayıp yasallar için birer hizmetkâr haline getiriyorlar. Tepeden tınağa bir beyin yıkma yapıyorlar demek daha doğru bir tabir olacaktır.Zira buraya getirilen Artık çocuklara kendilerine birer fazlalık olduğu, bu dünyada yeri olmadığı,  ancak ve ancak yasallara hizmet etmekten başka hiçbir şey yapamayacakları aşılanıyor.

İşte bu çocuklarımızdan birisi Anna!


Anna'nın tüm hayatı 5 yaşında getirildiği bu Artık Merkezinde geçmiştir. Artık'ların bile içinde sınıflara ayrıldığı bu merkezde Anna bir Kıdemli'dir.Kurallara bağlı, uyumlu, söz dinleyen bir Kıdemli Artık'tır. Ve ileride bir Kıymetli Mal olmak için daha çok çalışmaktadır.İnsanların böyle sınıflandırıldığı bir ülkeye ne kadar inanmakta zorlansamda yazar öyle güzel bir kurgu oluşturmuş ki, okurken kendimi kitapta kaybettim. Tüm hayatınızı bi' merkezde bu hayatta yeriniz olmadığı aşılanılarak geçirdiğinizi düşünebiliyor musunuz? Bazı kısımlarda gerçekten "Aman Tanrım!" falan dediğim yerler oldu. Neyse.

Anna'nın hayatı böyle rutin bir şekilde geçerken, birgün merkeze Peter adında bir Artık daha getirilir.Yaşı hemen hemen Anna'yla aynı olan bu çocuk da bir Artık'tır ve eğitilmek için merkeze getirlir. Ama aslında Peter'ın çok gizli bir amacı vardır. Yakalayıcı'lara bilerek yakalanmıştır.Çünkü Artık Merkezi'nden alması gereken birşey vardır.Ama asi davranışlarının önüne geçilemeyeceği anlaşılınca merkezin müdiresi Peter'ı en güvendiği Artık'ı olan Anna'nın himayesine verir.

"Bizim birbirimize ait olduğumuzu söyledi,
çünkü o bir çiçekle doğmuş ben de bir kelebekle..Hayatta kalabilmek için
çiçeklerle kelebeklerin birbirine ihtiyacı varmış..
"

Dışarıda görmüş geçirmiş birisi olarak Peter'ın beynini yıkamaları olanaksız oluyor tabii ki. Zinhar çocuk 15 yaşına gelmiş. Ağaç yaşken eğilir. Bu yaştan sonra Peter'a kendisini değersiz bir varlık gibi hissettirmeleri tamamen imkansız oluyor.Onlar Peter'ın beynini yıkayamıyor ama Peter, Anna'ya kendisini bir "insan" gibi hissettirmeyi kafaya koyuyor. Birçok yerde Peter'ın Anna'ya "Bu dünyada olmaya hakkın var. En az onlar kadar değerlisin. Asıl onların bu kadar uzun yaşayarak senin yaşamını çalmaya hakları yok." demesine rağmen Anna'nın beynine işlenenlerden kurtulması hiç kolay olmuyor.Öyle ki, bir yerde Peter'ın bile pes edeceğini düşünmedim desem yalan olur. Ama çocuk azimle kızımıza yaşamaya hakkı olduğunu , bir Artık olmadığını anlatmaya devam etti.

Birde kitabımızın öyle güzel bir ilerleyişi vardı ki büyük bir keyifle okudum. Tek şikayetim bölümlerin kısa tutulmasından yana olabilir. Yazar bazı bölümleri çok yüzeysel tutmuş.Uzatabileceği, hatta detaylandırdığında daha da ilgi çekebilecek birçok yer vardı.Yine de ilk kitap olduğu içinde bilerek böyle yazılmış olma ihtimalini de göz önünde tutmak gerekir.



Sonlarına doğru kitabın varolan temposu resmen tavan yaptı. Evebeynlerinin çocuklarını Yakalayıcılar'dan korumak ve hakettikleri özgürlüğü onlara vermek adına yaptıkları şeylere, yazarın yarattığı o sona hâlâ inanamıyorum. Kesinlikle okuduğum en farklı kitaplardan birisiydi. Devam kitaplarını da en kısa zamanda tedarik edeceğim.Serinin gidişatını ve olacakları çok merak ediyorum. Farklı bi' tadı olan sürükleyici bir kitaptı. Tavsiye ederim. Her ne kadar karakterlerin yaşları çok küçük(15-16) olsa da kitabın konusu ver kurgusu çok iyiydi. :)))


MY RATING:

4 yorum:

  1. The Reading Lady18 Mart 2013 14:06

    çok ilginç bir kitaba benziyor ve yorumunu okuyunca daha da meraklandım. Listeme ekledim ben de :) Eline sağlık :)

    YanıtlaSil
  2. Gerçekten ilginçti. Beğeneceğine inanıyorum. Şimdiden keyifli okumalar. :))

    YanıtlaSil
  3. Yorumunu okumadım(spoiler olabilir diye) ama 5'i gördüm :)) Listeme aldım!

    YanıtlaSil
  4. Spoiler yok kuzu :) Ama yorumda Bildirge'yi açıklamadan kitabın konusuna değinemediğim için onun işleyişini anlattım sadece :)))

    YanıtlaSil

Yorumunuz için teşekkür ederim.

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS